SERTY jäsentiedote 1/2021

SERTYn lukuja vuodelta 2020

SERTY keräsi ja toimitti sähkö- ja elektroniikkalaiteromua asianmukaiseen käsittelyyn ja kierrätykseen 25 762 tonnia. Kasvua edelliseen vuoteen oli yli 3 %.

Kaupoissa kerättiin ennätysmäärä laiteromua, 3 995 tonnia, joka on 34 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

SERTYn tulos vuonna 2020 oli tappiollinen, noin 90 000 euroa.

Jäsenyritykset ilmoittivat saattaneensa markkinoille 47 432 tonnia sähkö- ja elektroniikkalaitteita vuonna 2020. Vastaava määrä vuonna 2019 oli 48 159 tonnia.

Jätelaki etenee

Pitkään valmisteltu jätelain muutos on etenemässä. Kansainvälinen etämyynnin valvonta tehostuu ja kierrätysmaksuja porrastettaisiin esityksessä ympäristöperusteisesti. Niissä huomioitaisiin elinkaari, kierrätettävyys ja haitattomuus. Euroopan komissiolta on tulossa tarkempia ohjeita maksujen toteuttamiseksi.

Lisätietoja valvovan viranomaisen Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tiedotteesta:

SERTYn 20-vuotishistoriikki on ilmestynyt

SER-KELE, kierrätinkö oikein? -historiikki on ilmestynyt suomeksi sekä kirjana että pdf-versiona (voi lukea  www.serty.fi etusivulta). Kirja kertoo SER-tuottajayhteisön tarinan vuosilta 2000–2020, jona aikana siirryttiin romurallista kattavaan keräysverkostoon. Maksuttoman historiikin voi tilata kirjana osoitteesta office@serty.fi.

Numerus päivitetty

Kierrätysmaksujen raportointiohjelma päivitettiin huhtikuun lopussa. Uusi osoite raportointiin on https://numerus.serty.fi, joka linkki on mukana kaikissa automaattiviesteissä.

Kevätkokous 24.5.

Sääntömääräinen kevätkokous, jossa käsitellään vuoden 2020 toimintakertomus ja tilinpäätös, pidetään maanantaina 24.5. klo 9.30 alkaen SERTYn toimitiloissa, Pasilankatu 2, Helsinki. Kutsu kokoukseen tulee kaikille jäsenyritysten yhteyshenkilöille. Tervetuloa mukaan!

Tuottajavastuuiltapäivä 4.11.

Marraskuun alun perinteeksi muodostunut Tuottajavastuuiltapäivä pyritään järjestämään tänä vuonna 4.11., paikkana jälleen Tampere-talo. Ohjelma tarkentuu kesän jälkeen. Jäsenyritysten yhteyshenkilöt saavat ohjelman ja ilmoittautumislinkin syyskuun aikana. Tapahtuma on osallistujille maksuton.

Ilmoittakaa muutoksista

Mikäli yrityksenne nimi ja/tai yritystunnus muuttuu, ilmoittakaa siitä viipymättä toimistoon, office@serty.fi. Tuottajavastuu kohdistuu niihin. Yritystunnuksen muuttuessa tarvitaan tuottajavastuusopimuksen päivitys.

Muita tietojanne, kuten laskutus- tai yhteystietoja, voi kierrätysmaksuraportoijanne muuttaa Numerus-järjestelmässä, mutta muutokset voi myös ilmoitta edellä mainittuun toimiston sähköpostiosoitteeseen.

Yritystunnukset näkyviin

Kaipaamme edelleen yritystunnuksia jäsensivuille: https://serty.fi/jasenet/jasenluettelo. Ne voi lähettää osoitteella office@serty.fi.