SERTY Jäsentiedote 1/2023

26.4.2023

Kevätkokous maanantaina 29.5.2023 klo 9.30

Sääntömääräinen kevätkokous, jossa käsitellään vuoden 2022 toimintakertomus ja tilinpäätös, pidetään maanantaina 29.5. klo 9.30 alkaen SERTYn toimitiloissa, Pasilankatu 2, Helsinki. Kutsu kokoukseen tulee kaikille jäsenyritysten yhteyshenkilöille. Tervetuloa mukaan!

Tuottajarekisteri ja ilmiantolomake

Jäte- ja tuottajatiedot yhdessä paikassa

Jätehuoltokompassi on Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämä palvelu, jonka tarkoituksena on parantaa tiedonsaantia jätealan rekistereihin merkityistä toiminnanharjoittajista sekä helpottaa jätteisiin ja tiettyihin tuotteisiin liittyvien viranomaispalveluiden ja verkkosivujen löytämistä. Palvelu on käyttöönottovaiheessa, joten sen tiedoissa esiintyy vielä puutteita.

Tuottajarekisterin tietopalvelu

Tuottajarekisterin tietopalvelusta saat tietoja tuottajarekisteriin hyväksytyistä tuottajista, tuottajayhteisöistä, valtuutetuista edustajista ja tuottajayhteisöjen jäsenistä sekä tuottajavastuun hoitamisesta. Tietopalvelussa julkaistaan tuottajan, tuottajayhteisön tai valtuutetun edustajan nimi ja y-tunnus tai ulkomainen yritystunnus. Tuottajasta julkaistaan tuottajavastuualat ja tuottajayhteisöt, joihin se on liittynyt. Jos tuottajan tuottajavastuuvelvoitteet hoitaa valtuutettu edustaja, tietopalvelussa on tieto myös valtuutuksen antajasta, joka voi olla esimerkiksi verkkokaupan alustan ylläpitäjä tai toiseen valtioon sijoittautunut etäkaupalla tuotteita Suomeen myyvä yritys. Tuottajayhteisöistä julkaistaan tiedot yhteisöön kuuluvista tuottajista. Pakkaustuottajat puuttuvat vielä rekisteristä.

Ilmiantolomake

Uskotko jonkin yrityksen toimivan Suomen markkinoilla ja laiminlyövän tuottajavastuu-velvoitettaan? ELY-keskus on julkaisut lomakkeen, jonka kautta voit ilmoittaa yrityksestä. Lomake löytyy: Ilmiantolomake

Tuottajavastuuiltapäivä 1.11.2023

Marraskuun alun perinteeksi muodostunut Tuottajavastuuiltapäivä pyritään järjestämään tänä vuonna 1.11., paikkana jälleen Tampere-talo. Ohjelma tarkentuu kesän jälkeen. Jäsenyritysten yhteyshenkilöt saavat ohjelman ja ilmoittautumislinkin syyskuun aikana. Tapahtuma on osallistujille maksuton.

Yrityksen tietojen muutos

Mikäli yrityksesi y-tunnus muuttuu tai ulkomaiselle yritykselle myönnetään suomalainen y-tunnus, tulee se viipymättä ilmoittaa SERTYn toimistoon office(@)serty.fi – tuottajavastuu kohdentuu yritystunnukseen.

Logot näkyviin

Mikäli haluatte logonne jäsenluetteloon, niin logon voi lähettää osoitteeseen office(@)serty.fi.

Numerus – raportointiportaali uudistuu

Kierrätysmaksujen raportointiohjelma uusitaan vuonna 2023. Tarkoituksena on ottaa Numerus Nova käyttöön vuoden 2024 alusta. Lisätietoja syksyn jäsentiedotteessa.